Information och tips

Här hittar du information och användbara tips gällande våra fordon.

       

Alkolås

 

Besiktning

 

Böter

Datumparkering

 

Drop-in verkstad

 

Däck

Elbil

 

Lånebil

 

Nyckel

Service

 

Skadehantering

 

Tankning

Tillbehör

 

Tvätt

 

Varningslampor

Värmare

 

 

 

 


Alkolås

Gör så här:

1. Sätt i munstycket i alkolåset.

2. Invänta uppvärmning av alkolåset.

3. Blås en jämn luftström så länge som ljudsignalen låter.

4. Invänta resultat i displayen.

Godkänt/pass - nu kan du köra iväg.

Ej godkänt/fail - bilen går ej att starta, följ anvisningarna nedan.

Om alkolåset inte fungerar så kan du prova något av följande:

  • Prova att blåsa igen.

  • Kliv ur bilen och lås dörren. Lås upp dörren och slå på tändningen till bilen. Blås igen.

  • Användning av handsprit och desinfektionsmedel i bilen kan påverka alkolåsets resultat. Händerna behöver vara torra när du blåser. Även utspilld vätska i bilen eller på kläder och föremål kan ha betydelse. Vid start av bilen där desinfektionsmedel nyligen använts kommer ofta ett felmeddelande i handenheten till alkolåset, fail, det betyder att det finns alkohol i luften. För att kunna starta bilen krävs oftast en ordentlig vädring, öppna alla dörrar och bakluckan och om möjligt torka upp utspilld vätska. Gör sedan ett nytt utandningstest.

  • Om alkolåset ändå inte fungerar och bilen inte går att starta, kontakta oss för felanmälan.

Service av alkolås

Vid meddelande om service av alkolåset, kontakta oss. Du kan dock fortsätta köra bilen. I Dignitas alkolås visas S.00-S.08 i displayen, när det är dags för service.

Munstycke

Munstycket till alkolåset är av plast och går bra att diska i diskmaskinens bestickkorg. Munstyckena ska ses som en personlig ägodel. Det är viktigt att var och en använder eget munstycke och återanvänder det, både för att undvika smittspridning och för miljön. Om nya munstycken behövs, kontakta oss för beställning. Vid beställning uppge registreringsnummer, antal munstycken och modellnumret som står på handenheten på alkolåset. Leverans sker vanligtvis i samband med tvätt av bilen. Fakturering sker till respektive verksamhet.

Använd passande munstycke till respektive modell av alkolås.

 Dignita munstycke

Dignita

Foxguard munstycke

Foxguard

Avsluta utblåsningen efter att klick hörs och sedan piper det.

Avsluta utblåsningen när ljudet tystnar, ett klick hörs.

Dräger Interlock 7000 munstycke

Dräger Interlock 7000

Dräger Interlock XT munstycke

Dräger Interlock XT

Avsluta utblåsningen när två klick hörs.

Avsluta utblåsningen när ljudet tystnar.

 

Film om användning av Dignita alkolås.


Besiktning

Vi på Transportservice kontaktar er verksamhet och kommer överens om en tid för besiktning.

Böter och trafikförseelser

Avgifter kopplade till fordonet skickas till respektive verksamhet. Böter betalas av den person som använt fordonet vid tillfället.


Datumparkering

Datumparkering gäller 1 oktober – 15 maj, vilket innebär att
parkering är förbjuden på gatusida med jämna husnummer
under jämnt datum. Motsvarande gäller udda nummer under udda datum. Datumparkeringen gäller i hela Gävle, även där det inte finns parkeringsskylt eller information om datumparkering.

Drop-in verkstad

Välkommen in till vår verkstad för enklare åtgärder. Vi finns på Kungsbäcksvägen 56, öppet vardagar klockan 7–16. Vi kan hjälpa till med byte av trasiga lampor, påfyllning av vätskor/olja, luft till bildäcken med mera.

Däck

Kontrollera alltid så det finns tillräckligt med luft i däcken innan du påbörjar din körning. Vid däckproblem kan du kontakta oss, dygnet runt, på telefonnummer 026-17 82 13.

Vinter- och sommardäck

Under perioden 1 december – 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober – 15 april. För detaljerad information se Transportstyrelsen. Fordonsansvariga på respektive verk­samhet ansvarar för att boka däckbyte via aktuell däckleverantör, se användarguide.


Elbil

Räckvidden på batteriet blir längre om du kör 80 km/h jämfört med 100 km/h. Sätt alltid i laddningskabeln när bilen står par­kerad om möjlighet finns, ta med laddningskabeln när du kör i väg för att minska stöldrisken. 

Lånebil

Möjlighet finns att låna en bil vid service, tvätt och besiktning. Även vid reparation av exempelvis bromsar eller framvagnsdelar som klassas som normalt slitage ingår också en lånebil.

Nyckel

När du tappat bort bilnyckeln eller om den gått sönder kan du kontrollera med fordonssamordnare i din verksamhet om det finns en extranyckel. Felanmäl sedan så beställer vi en ny nyckel.


Service

När bilen indikerar att det är dags för service så behöver
detta omgående anmälas till oss. För att ha möjlighet att boka service så behöver vi veta mätarställningen på bilen, meddela om lånebil behövs.

Skadehantering

Skada på fordon

Vid krock eller övrig skada följ dessa steg:

  • Fyll i skadeanmälningsblanketten som finns i bilens handskfack eller på vår hemsida.
  • Tänk på att fylla i registreringsnummer på motpartens
    fordon, vem som var förare av bilen vid skadetillfället
    och beskriv tydligt skadorna. Om möjligt, ta foto på
    skade­platsen och fordonsskadorna.
  • Skicka snarast in skade­anmälan med bifogade foton till info@gavledriftservice.se
  • Vid akuta skador som kräver bärgningsbil – ring oss direkt.

Alla fordon är försäkrade via Gavle Drift & Service. Det är verksamheterna som står för kostnaden vid skadehantering.

Inbrott/stöld eller övrig skada/åverkan

Vid stöld/inbrott eller skada/åverkan orsakad av okänd ska detta polisanmälas av din verksamhet. Skada anmäls enligt ovan. 

Stöld av registreringsskylt ska polisanmälas, kontakta Kundservice för beställning av ny skylt.

Ersättningsbil/hyrbil kan ingå vid skada, beroende på skade­sort. Vi sköter skadehanteringen samt dialogen med försäkringsbolaget och fordonsansvarig i verksamheten.


Tankning

På insidan av tanklocket på alla bilar finns information om vilket drivmedel som ska användas. Om du tankat fel driv­medel är det viktigt att du inte startar bilen. Har du redan hunnit starta bilen, stäng av den så snabbt som möjligt och ring oss direkt.

Vid fel på tankkortet ska du kontakta fordonsansvarig i din verksamhet. Spara alltid kvittot vid tankning och lämna till din fordonsansvarige.

Tillbehör

Vi vill tipsa om användbara tillbehör att ha i bilen.
Verksamheten ombesörjer själva inköp av detta.

  • Första hjälpen-kit
  • Isskrapa
  • Snöborste
  • Liten snöskyffel
  • Motorvärmarsladd

Tvätt

Fordonsansvarige vid respektive verksamhet ansvarar för att boka tid via vårt bokningssystem. När vi tvättar bilen in- och utvändigt ingår även:

  • Hämtning, lämning och lånebil om så önskas.
  • Kontroll och påfyllning av vätskor, exempelvis spolarvätska, motorolja, glykol och Ad-Blue.
  • Funktionskontroll av belysning och vindrutetorkare,
    byts vid behov.
  • Kalibrering av alkolås.

I hyran ingår tolv tvättar per år, om inget annat anges i avtalet. 


Varningslampor

När en varningslampa lyser rött så är felet akut – stanna bilen och ring oss direkt.

När en varningslampa lyser gult – titta i instruktionsboken vilket fel lampan indikerar och felanmäl så snart som möjligt.

Värmare

I elbilen finns parkeringsvärmare att ställa in i bilens display, max tre starttider per dag. I handsk­facket finns instruktionsbok för bilens värmare.

I bränsledrivna fordon finns motorvärmare, kom ihåg att koppla in den, då bilen drar mindre bränsle och ger en behagligare resa.

Sidan uppdaterades senast 11 maj 2023